Zadbaj o bezpieczeństwo swoich finansów!!!
W związku z pojawiającymi się coraz częściej wyłudzeniami w Internecie przypominamy o kilku zasadach korzystania z bankowości elektronicznej, o których zawsze warto pamiętać:
- NIGDY nie podawaj nikomu przez Internet czy telefon swoich danych osobowych, identyfikatorów ani haseł
- nie instaluj oprogramowania i nie ściągaj aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł
- nie otwieraj wiadomości e-mail od nieznanych nadawców, nie klikaj w wiadomości czy SMS-y, które wydają Ci się podejrzane (np. pochodzą od firmy kurierskiej, chociaż niczego nie zamawiałeś lub od dostawcy energii, z którym nie masz podpisanej umowy)
- nie klikaj w linki prowadzące do stron rzekomo aktualizujących Twoje certyfikaty bezpieczeństwa lub system transakcyjny - Bank nigdy nie poprosi o to w wiadomości e-mail
- uważaj na wiadomości, w których ktoś poprosi Cię o dopłatę do transakcji - upewnij się dzwoniąc do danej firmy lub osoby, czy prośba jest prawdziwa
- nie wysyłaj kodów BLIK nawet osobom znajomym, które proszą Cię o to przez różnego rodzaju komunikatory lub serwisy społecznościowe, najlepiej zadzwoń i zapytaj czy ktoś miał do Ciebie taką prośbę
- nie wierz w wiadomości o potencjalnej wygranej jakiejkolwiek nagrody pieniężnej - oszuści chcąc uzyskać dostęp do Twojego konta/karty bankowej posuną się do różnorodnych manipulacji - bądź czujny!
Zachowaj bezpieczeństwo w świecie finansów i Internecie dzięki:
- korzystaniu zawsze z aktualnego systemu operacyjnego i innych aktualnych aplikacji. Zabezpiecz swój komputer aktualnym oprogramowaniem antywirusowym
- korzystaj z trudnych, nie oczywistych haseł do komputera i bankowości internetowej. Silne hasło powinno składać się z co najmniej 8 znaków, zawierać wielkie i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne. Nie zapisuj haseł i nie przekazuj innym osobom.
- ustal bezpieczne limity przelewów internetowych i płartności kartą. W prosty sposób zmienisz je w bankowości elektronicznej.
- korzystaj z bankowości na własnym sprzęcie i w miejscu z zaufanym Internetem. Unikaj logowania w miejscach publicznych.
- zawsze po korzystaniu z bankowości internetowej klikaj w przycisk "Wyloguj"
- logując się na stronę bankwości internetowej, sprawdź poprawność adresu i szyfrowanie połączenia (adres powinien zaczynać się od https://... a obok powinien być widoczny symbol zamkniętej kłódki). Sprawdź także dokładnie poprawność adresu URL pod kątem literówek i niestandardowych znaków, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka.
- zawsze zwracaj uwagę na komunikaty o błędach certyfikatów wyświetlane przez przeglądarkę internetową. Zrezygnuj z transakcji, jeśli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości.
- nie instaluj na swoich urządzeniach (komputer, telefon, tablet) programów z nieznanych źródeł
- śledz informacje oraz komunikaty publikowane na stronie Banku oraz przesyłane na Twoją skrzynkę w systemie bankowości elektronicznej
Jeśli ktoś dzwoni do Ciebie podając się za pracownika Banku, jeśli otrzymujesz wiadomości, których nadawcy podszywają się pod Bank lub coś Cie zaniepokoiło w związku z przelewami - zadzwoń do naszego Banku
Pamiętaj - w przypadku czasowej niedostępności Twojej bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej zachowaj spokój i nie ulgaj panice. Taki jest właśnie cel cyberprzestępców - wywołanie paniki, strachu i chaosu.
Więcej informacji możecie Państwo znaleźć: https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/Falszywe-polaczenia-telefoniczne-przestepcow-podszywajacych-sie-pod-banki