Skip to main content

Polityka zarządzania konfliktem interesów

Polityka zarządzania konfliktem interesów w Banku Spółdzielczym w Brańsku

Konflikt interesów to zbiór okoliczności, w których występuje lub może występować sprzeczność pomiędzy interesem Banku a interesem podmiotów lub osób, których dana sytuacja dotyczy. Konflikt interesów również obejmuje lub może obejmować sytuacje lub relacje w związku z innym zatrudnieniem oraz poprzednim zatrudnieniem w niedawnej przeszłości tj. w okresie ostatnich pięciu lat.

Do obszarów działania Banku najbardziej narażonych na ryzyko wystąpienia konfliktu interesów należy zaliczyć w szczególności:

  • podejmowanie decyzji kredytowych, monitorowanie transakcji kredytowych;
  • polityka kadrowo-personalna, powiązania personalne;
  • postępowania przetargowe, udzielanie zamówień, outsourcing;
  • rozpatrywanie reklamacji;
  • prowadzenie dodatkowej działalności zawodowej przez Członków organów Banku oraz pracowników Banku;
  • inne zatrudnienie lub poprzednie zatrudnienie w niedawnej przeszłości tj. w okresie ostatnich pięciu lat.

Bank stosuje w szczególności następujące środki i procedury służące zapobieganiu konfliktowi interesów i minimalizowaniu negatywnych skutków jego występowania:

  • zapewnienie odpowiedniości Członków Zarządu Banku, Zarządu Banku jako organu kolegialnego oraz pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka w Banku;
  • zapewnienie przekazywania przez Członków organów Banku informacji w zakresie prowadzonej działalności zawodowej i pozazawodowej;
  • zapewnienie anonimowych kanałów przekazywania informacji o naruszeniach oraz szkolenia dla pracowników m.in. z zakresu zasad przeciwdziałania i zarządzania konfliktem interesów;
  • działanie zgodnie z najlepiej pojętym interesem klientów Banku z uwzględnieniem interesu Banku;
  • równoważenie celów ilościowych celami jakościowymi w przypadku pracowników zaangażowanych w świadczenie usług klientom;
  • określenie trybu postępowania przy zawieraniu transakcji kredytowych z udziałowcami Banku osobami zatrudnionymi w Banku, a także zawieranie transakcji kredytowych z Członkami Zarządu albo Rady Nadzorczej Banku, osobami zajmującymi stanowiska kierownicze w Banku oraz podmiotami powiązanymi z nimi kapitałowo lub organizacyjnie;
  • niestosowanie korzystniejszych warunków, a w szczególności korzystniejszych stóp oprocentowania, niż stosowane przez Bank dla danego rodzaju umowy przy prowadzeniu rachunków bankowych oraz przy udzielaniu kredytów, pożyczek pieniężnych, gwarancji bankowych, poręczeń osobom i podmiotom, o których mowa w punkcie powyżej;
  • zapobieganie dokonywaniu przez pracowników Banku transakcji własnych związanych z wykorzystaniem informacji poufnych oraz informacji stanowiących tajemnicę bankową;
  • zakaz nadużywania przez pracowników uprawnień wynikających z zajmowanego stanowiska lub realizowanych zadań poprzez wydawanie poleceń służbowych bądź podejmowanie działań niezgodnych z regulacjami wewnętrznymi Banku oraz powszechnie obowiązującymi przepisami prawa;
  • zapewnienie struktury organizacyjnej Banku, której celem jest rozdzielenie funkcji kontrolnych i funkcji operacyjnych;
  • zapewnienie takiego podziału kompetencji i organizacji pracy w nadzorowanych jednostkach/komórkach organizacyjnych, który ma na celu przeciwdziałanie konfliktom interesów oraz wskazywanie pracownikom nadzorowanych jednostek/komórek organizacyjnych właściwego sposobu postępowania w przypadku możliwości lub powstania konfliktu interesów;
  • zapewnienie przekazywania przez Członków organów Banku oraz pracowników Banku informacji w zakresie innego zatrudnienia lub poprzedniego zatrudnienia w niedawnej przeszłości tj. w okresie ostatnich pięciu lat.

Bank monitoruje zgłoszone przypadki konfliktu interesów oraz przeprowadza testy zgodności (przeglądy, kontrolę wewnętrzną) w zakresie przestrzegania zasad związanych z przeciwdziałaniem i zarządzaniem konfliktem interesów.

 

Polityka przeciwdziałania i zarządzania konfliktem interesów w Banku Spółdzielczym w Brańsku

Znajdziesz nas też tutaj