Zgłaszanie naruszeń przepisów prawa
Zgłaszanie naruszeń przepisów prawa
Zgodnie z Ustawą o ochronie sygnalistów, Bank określił zasady, według których pracownicy i określone osoby, które nie są już pracownikami, mogą zgłaszać sytuacje, które:
- naruszają lub potencjalnie mogą naruszać prawo,
- naruszają przepisy wewnętrzne i przyjęte przez Bank standardy rynkowe.
Zgłoszenia mogą być przesyłane anonimowo lub z ujawnieniem tożsamości zgłaszającego.
Kto może zgłosić naruszenie?
Każdy, kto dowie się o możliwym naruszeniu prawa, przepisów wewnętrznych lub standardów rynkowych związanych z wykonywanymi obowiązkami na podstawie zawartej umowy o pracę, pełnionej funkcji lub świadczonych usług oraz po ich zakończeniu.
Zgłoszenie mogą przekazać też osoby, które starają się o pracę lub współpracę z bankiem na etapie rekrutacji lub negocjacji przed zawarciem umowy.
Jakie naruszenia podlegają zgłoszeniu?
- działanie niezgodne z prawem lub regulacjami wewnętrznymi lub wartościami etycznymi,
- działanie lub zaniechanie mające na celu obejście prawa, związane z działalnością Banku lub pełnieniem obowiązków służbowych, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie, w szczególności dotyczące:
- korupcji,
- usług, produktów i rynków finansowych,
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
- ochrony konsumentów,
- ochrony prywatności,
- danych osobowych.
Jak można zgłosić naruszenie?
- pisemnie w formie elektronicznej lub papierowej:
- przez dedykowany formularz na stronie internetowej Banku, który zapewnia anonimowość zgłaszającego,
- na adres: Prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Brańsku, Kościuszki 2A, 17-120 Brańsk, gdy zgłoszenie dotyczy pracownika ds. zgodności,
- na adres: Rada Nadzorcza Banku Spółdzielczego w Brańsku, Kościuszki 2A, 17-120 Brańsk, gdy zgłoszenie dotyczy Członka Zarządu.
- osobiście po wcześniejszym złożeniu wniosku, podczas rozmowy z pracownikiem ds. zgodności.
Bezpieczeństwo danych osobowych
Czy zgłaszanie naruszeń jest bezpieczne?
Tak, Bank gwarantuje zgłaszającym dyskrecję i anonimowość.
- dane osoby zgłaszającej, jeśli zostaną podane, zostaną poufne i Bank ich nie udostępni.
- w przypadku zgłoszeń anonimowych, jeśli na podstawie treści zgłoszenia można ustalić tożsamość zgłaszającego, ta informacja zostanie usunięta, zanim zostaną podjęte kolejne kroki,
- osoba zgłaszająca nie może ponieść negatywnych skutków w związku z przekazaniem zgłoszenia, np. rozwiązanie umowy, obniżenie wynagrodzenia.
Przetwarzanie danych osobowych
Po otrzymaniu zgłoszenia Bank przetworzy dane osobowe tylko w takim zakresie, w jakim będzie to potrzebne do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia działań. Bank nie zbiera danych osobowych, które nie mają znaczenia dla zgłoszenia. Pozostałe dane osobowe Bank przechowuje zgodnie z przepisami Ustawy o ochronie Sygnalistów.