Skip to main content

Zgłaszanie naruszeń przepisów prawa

Zgłaszanie naruszeń przepisów prawa

Zgodnie z Ustawą o ochronie sygnalistów, Bank określił zasady, według których pracownicy i określone osoby, które nie są już pracownikami, mogą zgłaszać sytuacje, które:

  • naruszają lub potencjalnie mogą naruszać prawo,
  • naruszają przepisy wewnętrzne i przyjęte przez Bank standardy rynkowe.

Zgłoszenia mogą być przesyłane anonimowo lub z ujawnieniem tożsamości zgłaszającego.

Kto może zgłosić naruszenie?

Każdy, kto dowie się o możliwym naruszeniu prawa, przepisów wewnętrznych lub standardów rynkowych związanych z wykonywanymi obowiązkami na podstawie zawartej umowy o pracę, pełnionej funkcji lub świadczonych usług oraz po ich zakończeniu.

Zgłoszenie mogą przekazać też osoby, które starają się o pracę lub współpracę z bankiem na etapie rekrutacji lub negocjacji przed zawarciem umowy.


Jakie naruszenia podlegają zgłoszeniu?

  • działanie niezgodne z prawem lub regulacjami wewnętrznymi lub wartościami etycznymi,
  • działanie lub zaniechanie mające na celu obejście prawa, związane z działalnością Banku lub pełnieniem obowiązków służbowych, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie, w szczególności dotyczące:
  • korupcji,
  • usług, produktów i rynków finansowych,
  • przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
  • ochrony konsumentów,
  • ochrony prywatności,
  • danych osobowych.

Jak można zgłosić naruszenie?

  • pisemnie w formie elektronicznej lub papierowej:
  • przez dedykowany formularz na stronie internetowej Banku, który zapewnia anonimowość zgłaszającego,

     Formularz

  • na adres: Prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Brańsku, Kościuszki 2A, 17-120 Brańsk, gdy zgłoszenie dotyczy pracownika ds. zgodności,
  • na adres: Rada Nadzorcza Banku Spółdzielczego w Brańsku, Kościuszki 2A, 17-120 Brańsk, gdy zgłoszenie dotyczy Członka Zarządu.
  • osobiście po wcześniejszym złożeniu wniosku, podczas rozmowy z pracownikiem ds. zgodności.

Bezpieczeństwo danych osobowych

Czy zgłaszanie naruszeń jest bezpieczne?

Tak, Bank gwarantuje zgłaszającym dyskrecję i anonimowość.

  • dane osoby zgłaszającej, jeśli zostaną podane, zostaną poufne i Bank ich nie udostępni.
  • w przypadku zgłoszeń anonimowych, jeśli na podstawie treści zgłoszenia można ustalić tożsamość zgłaszającego, ta informacja zostanie usunięta, zanim zostaną podjęte kolejne kroki,
  • osoba zgłaszająca nie może ponieść negatywnych skutków w związku z przekazaniem zgłoszenia, np. rozwiązanie umowy, obniżenie wynagrodzenia.

 

Przetwarzanie danych osobowych

Po otrzymaniu zgłoszenia Bank przetworzy dane osobowe tylko w takim zakresie, w jakim będzie to potrzebne do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia działań. Bank nie zbiera danych osobowych, które nie mają znaczenia dla zgłoszenia. Pozostałe dane osobowe Bank przechowuje zgodnie z przepisami Ustawy o ochronie Sygnalistów.

Klauzula informacyjna

Znajdziesz nas też tutaj