W związku z pojawiąjącymi się coraz częsciej wyłudzeniami w internecie przypominamy o kilku zasadach korzystania z bankowości elektronicznej o których zawsze warto pamiętać :
× NIGDY nie podawaj nikomu przez Internet lub telefon swoich danych osobowych,
identyfikatorów ani haseł.
× Nie instaluj oprogramowania i nie ściągaj aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł.
× Nie otwieraj maili od nieznanych nadawców, nie klikaj w załączniki do wiadomości czy smsów,
które wydają Ci się podejrzane (np. pochodzą od firmy kurierskiej, chociaż niczego nie
zamawiałeś w sklepach internetowych albo od dostawcy energii, z którym nie masz podpisanej
umowy).
× Nie klikaj w linki prowadzące do stron rzekomo aktualizujących Twoje certyfikaty bezpieczeństwa
lub system transakcyjny – bank NIGDY o to nie prosi w mailach.
× Uważaj na wiadomości, w których ktoś prosi Cię o dopłatę do jakiejś transakcji – upewnij się,
najlepiej dzwoniąc do danej osoby lub firmy, czy prośba jest prawdziwa.
× Nie wysyłaj kodów BLIK nawet osobom znajomym, które proszą Cię o to przez Facebooka,
messangera lub inny serwis społecznościowy, najlepiej zadzwoń i zapytaj, czy rzeczywiście ktoś
miał do Ciebie taką prośbę.
✓ Korzystaj zawsze z aktualnego systemu operacyjnego oraz z aktualnych aplikacji. Zabezpiecz swój
komputer aktualnym oprogramowaniem antywirusowym.
✓ Korzystaj z poprawnych, czyli trudnych do rozszyfrowania haseł do komputera i do bankowości
internetowej. Silne hasło powinno składać się z co najmniej 8 znaków, zawierać wielkie i małe
litery, cyfry oraz znaki specjalne. Nie zapisuj haseł ani ich nie przekazuj innym osobom.
✓ Ustal bezpieczne limity przelewów internetowych i płatności kartą. Łatwo je zmienisz
w bankowości elektronicznej.
✓ Korzystaj z bankowości elektronicznej na własnym sprzęcie i w miejscu z zaufanym Internetem.
Unikaj logowania w miejscach typu kino, kawiarnia, publiczne hot-spoty.
✓ Zawsze po zakończeniu korzystania z bankowości internetowej klikaj w przycisk „Wyloguj”.
✓ Logując się na stronę bankowości internetowej, sprawdź poprawność adresu i szyfrowanie
połączenia (adres powinien zaczynać się od https://... a obok powinien być widoczny symbol
zamkniętej kłódki). Sprawdź także dokładnie poprawność adresu URL pod kątem literówek
i niestandardowych znaków, które bardzo często nie są widoczne na pierwszy rzut oka.
✓ Zawsze zwracaj uwagę na komunikaty o błędach certyfikatów wyświetlane przez przeglądarkę
internetową. Zrezygnuj z transakcji, jeśli cokolwiek wzbudzi Twoje wątpliwości.
✓ Nie instaluj na swoim komputerze programów z nieznanych źródeł.
✓ Na komputerze korzystaj z klawiatury ekranowej wprowadzając hasło.
✓ Śledź informacje oraz komunikaty publikowane na stronie Banku oraz przesyłane na Twoją
skrzynką w systemie bankowości elektronicznej.
Jeśli ktoś dzwoni do Ciebie podając się za pracownika banku, jeśli otrzymujesz wiadomości, których
nadawcy podszywają się pod bank lub po prostu coś Cię zaniepokoiło w związku z przelewami, zadzwoń
na naszą Infolinię.
PAMIĘTAJ ! W przypadku czasowej niedostępności Twojej bankowości elektronicznej zachowaj spokój i nie
ulegaj panice. Taki jest właśnie cel cyberprzestępców – wywołanie paniki, strachu i chaosu. Nie wspieraj
ich w tym. Nie kieruj się również anonimowymi opiniami czy komentarzami np. z mediów
społecznościowych czy forów internetowych. Upewnij się, że to wiarygodne informacje a nie „fake
newsy”.